Kade containers schip lossen in haven van Antwerpen

Hoe oud is de haven van Antwerpen?

De Antwerpse haven kan terugblikken op een bijzonder kleurrijke geschiedenis. Al sinds de middeleeuwen vinden schepen met lading en passagiers hun weg over de Schelde.

12de eeuw

Antwerpen als havenstad

De eerste vermelding van Antwerpen als havenstad. De haven scheept passagiers in naar Engeland en Zeeland en geldt als een goederenhaven voor Duitse Rijn- en Moezelwijn.

Ha ja, dankzij de Antwerpse haven konden de Engelsen genieten van een Moezelwijntje uit het Rijnland.

 

16de eeuw

Gouden eeuw voor Antwerpen

De Antwerpse haven groeit in de zestiende eeuw uit van rivierhaven tot machtige wereldhaven en economisch centrum. Het kloppend hart van de haven bevindt zich aan de Scheldekaaien vlakbij de stad.

De schepen brengen niet enkel goederen van over heel de wereld mee. Door hun bemanningen komen Antwerpenaren in contact met buitenlandse culturele invloeden en gewoonten.

Antwerpen Stad aan de stroom. De Suikerrui, de Brouwersvliet, de Meir, ... in deze oude straatnamen hoor je het water stromen. Ruien en vlieten zijn middeleeuwse havenkanalen en stadsgrachten. De Meir staat voor 'houtmeer'.

 

19de eeuw

Een moderne haven dankzij Napoleon

Napoleon Bonaparte geeft de Antwerpse haven een nieuwe boost door de eerste twee dokken en de eerste sluis te bouwen: Het startschot voor de moderne haven. Zo verplaatste de havenactiviteit zich stilaan van de Scheldekaaien naar het noordelijke deel van de stad.

Napoleon de strateeg. Hij zag in de haven het perfecte wapen om Engeland te verslaan en liet het Bonapartedok (1811) en het Willemdok (1813) graven om er grote oorlogsschepen te laten aanmeren.

 

20ste eeuw

Antwerpen grootste chemiecluster van Europa

De haven van Antwerpen komt quasi ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog. De activiteiten komen snel terug op gang. Tijdens de bevrijding en heropbouw van Europa doet Antwerpen dienst als bevoorradingshaven.

Na een aantal jaren zijn alle Europese havens hersteld en gemoderniseerd. De haven hinkt achterop met verouderde infrastructuur. Daar komt verandering in dankzij het Marshallplan en massale overheidsinvesteringen. Zo groeit Antwerpen uit tot de grootste chemiecluster van Europa.

In 1967 legt het eerste containership, de Atlantic Span, aan in Antwerpen. In 1971 opent een rechtstreekse pijpleiding voor ruwe olie tussen de haven van Antwerpen en die van Rotterdam.

 

21ste eeuw

Antwerpse haven breekt records

Dankzij de chemiesector en de explosieve groei van de containertrafiek groeit de haven van Antwerpen uit tot de tweede grootste haven van Europa. Jaarlijks arriveren meer dan 14.000 schepen, waaronder de grootste zeeschepen ter wereld. In 2016 viert de haven een recordjaar met 200 miljoen ton internationale maritieme lading.

In 2019 behandelde de haven van Antwerpen al 238 miljoen ton goederen.

Om haar rol als wereldhaven en economische motor te blijven spelen, groeit de infrastructuur van de haven mee. Met het Deurganckdok op de linkeroever heeft Antwerpen sinds 2005 het grootste getijdendok ter wereld en in 2016 breekt de Kieldrechtsluis records als grootste sluis ter wereld.

 

Meer en uitgebreide actuele informatie over de haven vindt u op Port of Antwerp.

problemen bij het huren van een auto

Auto huren vs taxi bestellen

Is een auto huren beter dan een taxi bestellen? Laat u alvast niet in de luren leggen, er zijn heel wat addertjes onder het gras.

In tijden van social distancing en bubbels is een auto huren, op of naar je bestemming, voor sommige mensen een aantrekkelijk idee. Wij als taxibedrijf horen dagelijks "de anekdotes, de verhalen" vanop de luchthavens. Soms zijn we al eens gestopt om iemand met een platte batterij van een huurauto letterlijk terug op de weg te helpen.

Ja dat kan je zo wel beweren, horen we u nu al denken. Een taxi is toch duur? Nee, net het tegenovergestelde is waar. Laat ons het even argumenteren met een aantal valkuilen bij het huren van een auto.

Uw huurauto boek je natuuurlijk best op tijd. Hoe later u boekt hoe duurder. De prijzen stijgen namelijk naarmate het aantal beschikbare auto's afneemt. Klassiek trukje van de verhuurders; "ha ja heb net de laatste wagen uit uw categorie verhuurd, maar heb een mooie (perperdure SUV 6 cilinder) voor u als alternatief. Zo'n mooie wagen meneer, volledig full-option. Ach verbruikt amper iets meer en oh ja iets duurdere verzekering. U repliceert nog met "ja maar zo'n 'tank' parkeert toch niet gemakkelijk". Parkeren meneer, dat gaat als een fluitje van een cent, zitten 8 parkeersensoren in 4 camera's en auto-parking assist, dat gaat als een fluitje van een cent".

Meestal huurt u op de drukke plaatsen. Lees op de duurdere plaatsen, rechtstreeks in het luchthavengebouw of in het treinstation. Wist u dat u elders in het centrum of een buitenwijk tot wel 20% goedkoper uw auto kan huren? Ben je trouwens zeker dat je de eerste dagen van je vankantie écht een huurauto nodig hebt? Eerst niet even relaxen? Maar een huurauto huurt u per tijd en per km en uiteraard betaalt u zelf de brandstofkosten. Met een taxi bent u dikwijls maar een tweecijferig bedrag kwijt.

U bent goed voorbereid op reis vertrokken. U heeft alle reisverzekeringen. U stapt volledig ontspannen naar de verhuurbalie. "Yes sir you have an insurance for the liability?" hmmm liawatte? ah de aansprakelijkheid. Ja ja yes sure, met rechtsbijstand en alles je hebt trouwens het +plus+ optiepakket geboekt. "Please sir let me have a look. Ok let me see, you have no bodily liability for injury." Jawel sir full insured i assure you, no sir that is for you and you passengers and the driver of the other car, not for his passengers". Miljaar dedju, t'is nie waar he! U kon het niet laten even wat Antwerps vocabularium los te laten. U moet dus niet gewoon voorbereid zijn, op het moment van verhuur heeft u best een rechtstreekse lijn met uw advocaat, voor dat ze u weer een extra verzekering gaan aansmeren die je niet nodig hebt. Meer nog als je een goede reisverzekering hebt, hoef je niet extra te betalen voor de andere inzittenden. Met een taxi? U betaalt gewoon de afstand, that's it.

U vertrekt met een volledige volle brandstoftank. U staat gewoon niet stil wat ze u per liter daarvoor hebben aangerekend. Bij het inleveren van de auto kan u kiezen om de auto terug vol te tanken of leeg in te leveren. Heel wat mensen leveren de auto de 1ste keer niet volgetankt binnen. U krijgt de slot factuur aan een prijs van 1,40 euro per liter en drie straten daarvoor staat die in het plaatselijke tankstation aan 1,15 euro. ..... Met taxi betaalt u de afstand. Rechtstreeks van en naar uw verblijf, punt andere lijn.

GPS huren? Niet echt een goed idee. Soms benadert de prijs van de GPS die van een nieuw toestel. Een goed alternatief kan een app als Waze zijn. Waze kan je op je smartphone downloaden, samen met de kaarten van je vakantiebestemming. Die kaarten kan je dan offline gebruiken, zodat je op je bestemming je datapakket niet hoeft aan te spreken. Vele taxichauffeurs kennen de wegen door en door, en soms krijg je er nog vele leuke weetjes tijdens je trip en het adresje van dat lokale budgetvriendelijke restaurant.

Met een taxi heb je geen parkeerkosten, verlies je geen tijd om te gaan parkeren, geen inbraken in de auto,... en word je voor de deur van je bestemming afgezet.

Nog niet overtuigd? We kunnen het nog hebben over; enkel betalen per creditcard, nee de app van uw bank werkt daar niet. Spookschade, u betaalt een borg voor eventuele schade, ha die kras had u niet gezien. Prijzen kunnen verschillen per regio en per seizoen. Ja maar dat koste maar zoveel? Dat is laagseizoen meneer. Soms is er een minimum- maar ook een maximumleeftijd. Sinjoren euh senioren sorry, opgelet. Als het mis gaat kan je een klacht indienen. Ja indienen in het buitenland en die zaak komt dan voor bij de lokale overheid.

Een taxi brengt je probleemloos en correct naar je bestemming tegen een correcte prijs, dikwijls op voorhand overeen te komen of op taximeter.

Wat is beter dan de BOB service? De Taxi BOB service.

Glaasje op laat je rijden. Wij brengen u vlot en veilig naar huis

Wij van TVA (Taxivervoer Antwerpen) brengen u graag naar uw favoriet restaurant of horeca zaak in de Antwerpse binnenstad of eender waar in de provincie. Maak gebruik van onze Taxi BOB service. Met de BOB service kan je nog eens gaan voor dat romantisch diner met aangepaste wijnen. Het dessertwijntje, die smaakvolle rode wijn bij de gerijpte kazen of naast de koffie ook de Pousse-Café.

Alsmaar meer historische steden sluiten de binnenstad voor auto's. Maar niet voor taxi's. Taxi's hebben een soort pas. Mooi voorbeeld is hoe dat wij via de Suikerrui wel op de Grote Markt geraken. Wij vervoeren u van bij u thuis tot aan de eetgelegenheid. In een voetgangerszone rijden wij zeer rustig, beetje sightseeing vanuit de taxi, ideaal om in de sfeer te komen.

Wij brengen u van u voordeur tot aan de deur van uw bestemming. Bent u wat minder te been geworden? Of wilt u dat tikkeltje meer? Uzelf eens verwennen, laat u toch gewoon brengen en ophalen door onze taxi. Wij hebben ervaring, rijden rustig en vlot, passen eventueel de temperatuur aan, zorgen voor de juiste verluchting. Gewoon rustig de avond afsluiten en nagenieten.

Dat tot aan de deur brengen gaat soms nog verder. Bij Bocadero op het Eilandje, kunnen we u aan de voordeur afzetten of zelfs backstage. Beetje VIP gevoel opdoen u verdient het gewoon.

Bent u het uur uit het oog verloren en gaat uw trein weldra vertrekken? Geen nood wij brengen u tot aan de ingang van het station. U bent zo binnen en op tijd. Of langs de zijingang via de Pelikaanstraat.

Waarom zijn we vlotter en veiliger?

Wij werken uitsluitend met professionele chauffeurs. Onze wagens bieden een hoog comfort aan. Wij rijden dagelijks door de stad, kennen onze weg en rijden defensief.

Taxi's mogen ook bepaalde "rijstroken" gebruiken. Bepaalde stroken op de snelwegen zoals op de E34 richting Antwerpen. Maar ook in de agglomeratie, in de Carnotstraat in Borgerhout mogen we de rijstrook van de tramlijn gebruiken. Dit geldt ook voor de Bredabaan in Merksem, de Turnhoutsebaan in Deurne en vele andere grote straten.